Ahoj, díky za zprávu a za pokus o reinkarnaci mrtvého fóra, snad to vyjde a třeba se tu rozjede nějaká diskuze, fotodenníky ze staveb UL, z údržby a provozu GA a vznikne tu nějaká dobrá komunita...
Přidám také svůj příspěvek z Aerowebu, protože v tamní diskuzi časem zapadne a nakonec bude smazán:
Říci to samozřejmě můžu, je to čistě můj poznatek z provozu a může se lišit od typu letadla. Já počítám s náklady na Z126.
100h/roční prohlídka stojí +- 35 000Kč,
nové hadice vyjdou asi na 25 000Kč, jednou za 5 let, což vychází na 5000Kč za rok
hasicí přístroj je snad na 3 roky a repase stojí 3500Kč, což je cca 1200Kč za rok
administrace, ARC, ostatní srandy okolo toho jsou asi za 10 000Kč ročně
pojištění (pouze zákonné, ne havarijní) stojí nějakých 12 000Kč za rok
hangárování je zhruba za 20 000Kč ročně
a určitě jsem zapomněl na nějaké další věci, co z hlavy nevím, takže to vychází na nějakých 83 200 Kč ročně, když k tomu ještě dám trochu rezervu, což je při náletu reálných 20 hodin ročně u takového veterána lehce přes 4100Kč/h.
Pokud však nalétám 100h ročně (na což nemám čas, ani nechci staré historické éro takhle trápit), pak vychází suchá hodina na cca 850Kč (zaokrouhleno nahoru)
Palivo vychází na nějakých 1000Kč/h při spotřebě 20l AVGASu (zaokrouhleno, ono to furt těch 20 nežere a AVGAS stojí přes 55 korun)
Potom je dobré si vést fond oprav, generálky motoru a náhlých výdajů minimálně 1000Kč/h
Takže při náletu 20 hodin za rok stojí letadlo nějakých 6100Kč/h.
Pokud ovšem nalétám 100 hodin, pak je cena za hodinu už 2800Kč/h.
Samozřejmě čím více letadlo nalétá, tím je hodina levnější.
Takže je to hrozně variabilní. Starej Trenér je ale blbej příklad, protože je to fakt historický letadlo, na který nejde nic moc sehnat a člověk to má pro radost, ne pro timebuilding. Řešením by bylo to samozřejmě občas půjčit, aby se náklady vracely a více hodin znamená méně fixních nákladů na hodinu. Takže fixní náklady na rok, než se letadlo vůbec vznese, je nějakých 84 000Kč za rok. Ideální je spoluvlastnictví s kamarádem, což je můj příklad. Pak jsou fixní náklady poloviční a tím pádem pak hodina vychází na nějaké 4000Kč, při 20h/r a nebo 2400Kč, při 100h/r
Ideální letadlo pro eléva by byla asi Cessna 150/152, kde jsou fixní náklady zhruba stejné, jde na to koupit všechno jak nové, tak z druhé ruky, žere zhruba stejně jako ta Z126, dá se celkem slušně pronajmout nějaké letecké škole, která převezme drtivou většinu nákladů, popřípadě se dá pronajímat na timebuilding, pak se ta cena šplhá brutálně dolů a dá se na tom něco i trhnout, sice budeš furt v mínusu, ale ne tolik a bude to tvoje. Každopádně pokud bude létat v pronájmu za dejme tomu 3000Kč/h a nalétá těch 100h, budeš 200Kč za hodinu v plusu.
Vlastnit Cessnu ve dvou, třech lidech, nalétávat si hodiny a neřešit stres z možnosti poškození vzácného stroje, stres z nedostupnosti dílů, ať na drak, nebo na motor, je k nezaplacení.
Tady na Aerowebu je starší, ale furt více méně aktuální článek o ceně vlastnictví Cessny 172. Ta je sice trochu dražší na fixní náklady, než 152, ale jako příklad je to velice dobré.
https://www.aeroweb.cz/clanky/2748-sen-o-vlastnim-letadle-cessna-172