Aviatikův kout
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Aviatikův kout

Fórum pro piloty, stavitele a mechaniky všeho, co se pohybuje vzduchem.
 
PříjemPříjem  Latest imagesLatest images  HledatHledat  RegistraceRegistrace  Přihlášení  

 

 Náklady na provoz GA veterána (třída SEP)

Goto down 
2 posters
AutorZpráva
Risan




Poèet pøíspìvkù : 4
Join date : 05. 03. 21

Náklady na provoz GA veterána (třída SEP) Empty
PříspěvekPředmět: Náklady na provoz GA veterána (třída SEP)   Náklady na provoz GA veterána (třída SEP) EmptyFri Mar 05, 2021 3:31 pm

Tento příspěvek byl napsán původně do diskuse na Aerowebu pod hezkým článkem o krásném veteránovi C-140 (Miminko od Cessny autora Tomáše Juříka z 15. února 2021). Někteří pátrali po informacích, jaké to je, když někdo soukromě provozuje takové letadlo a kolik to vlastně stojí. Osobně jsem rád za každého, kdo si takový stroj pořídí a věnuje se mu. Pokud mohu nějak přispět k tomu, aby se další lidé nebáli a "šli do toho", bude mi potěšením. Aby bylo možno o tématu pružněji diskutovat, dávám ten příspěvek jako výkop k debatě ještě sem:


Fixní náklady, jako je pojistka (povinné + klasika havarijní se spoluúčastí 200 tis.) by mohla být tak 30-40 tis. podle udané hodnoty, roční/100h prohlídky dalších 30-40 tis., pokud se něco většího nepokazí (prodlužování OLZ bude v tom). A pak záleží na režimu údržby, prohlídky a drobnou údržbu v provozu mezi tím lze často zvládnout svépomocí (a je to často radost). No a pak už jsou hodinové náklady - palivo (záleží, jestli MOGAS nebo AVGAS x hodinová spotřeba - u takovéto Cessničky se myslím lze vejít do tisícovky), něco na olej (to bude tak padesátikoruna, já to počítám zvlášť, protože ten se asi mění častěji než ročně). A podle typu je pak dobré pamatovat na nějakou velkou údržbu/generálku a připočítat si na to k "hodinové sazbě" pro sebe třeba tisícovku.

Cena za hangárování je velmi individuální záležitost, jiná asi bude v Praze a jiná na nějakém venkovském letišti nebo ploše, to si musí každý zjistit sám dle možností.

Amortizaci pořizovací ceny nepočítám, pokud je letadlo "věčné" (Jelen napsal, že to nějak jde i u Trenéra, ale obecně ty staré americké veterány asi jsou), tak nemá cenu se tím trápit, protože éro nejspíš prodáte nejmíň za to, za co jste koupili (pokud je teda neprodáváte olítané před velkou revizí něčeho.

Jelen and Přemek like this post

Návrat nahoru Goto down
Jelen
Admin
Jelen


Poèet pøíspìvkù : 21
Join date : 30. 11. 16

Náklady na provoz GA veterána (třída SEP) Empty
PříspěvekPředmět: Re: Náklady na provoz GA veterána (třída SEP)   Náklady na provoz GA veterána (třída SEP) EmptyMon Mar 08, 2021 9:28 am

Ahoj, díky za zprávu a za pokus o reinkarnaci mrtvého fóra, snad to vyjde a třeba se tu rozjede nějaká diskuze, fotodenníky ze staveb UL, z údržby a provozu GA a vznikne tu nějaká dobrá komunita... Cool
Přidám také svůj příspěvek z Aerowebu, protože v tamní diskuzi časem zapadne a nakonec bude smazán:

Říci to samozřejmě můžu, je to čistě můj poznatek z provozu a může se lišit od typu letadla. Já počítám s náklady na Z126.

100h/roční prohlídka stojí +- 35 000Kč,

nové hadice vyjdou asi na 25 000Kč, jednou za 5 let, což vychází na 5000Kč za rok

hasicí přístroj je snad na 3 roky a repase stojí 3500Kč, což je cca 1200Kč za rok

administrace, ARC, ostatní srandy okolo toho jsou asi za 10 000Kč ročně

pojištění (pouze zákonné, ne havarijní) stojí nějakých 12 000Kč za rok

hangárování je zhruba za 20 000Kč ročně

a určitě jsem zapomněl na nějaké další věci, co z hlavy nevím, takže to vychází na nějakých 83 200 Kč ročně, když k tomu ještě dám trochu rezervu, což je při náletu reálných 20 hodin ročně u takového veterána lehce přes 4100Kč/h.

Pokud však nalétám 100h ročně (na což nemám čas, ani nechci staré historické éro takhle trápit), pak vychází suchá hodina na cca 850Kč (zaokrouhleno nahoru)

Palivo vychází na nějakých 1000Kč/h při spotřebě 20l AVGASu (zaokrouhleno, ono to furt těch 20 nežere a AVGAS stojí přes 55 korun)

Potom je dobré si vést fond oprav, generálky motoru a náhlých výdajů minimálně 1000Kč/h

Takže při náletu 20 hodin za rok stojí letadlo nějakých 6100Kč/h.

Pokud ovšem nalétám 100 hodin, pak je cena za hodinu už 2800Kč/h.

Samozřejmě čím více letadlo nalétá, tím je hodina levnější.

Takže je to hrozně variabilní. Starej Trenér je ale blbej příklad, protože je to fakt historický letadlo, na který nejde nic moc sehnat a člověk to má pro radost, ne pro timebuilding. Řešením by bylo to samozřejmě občas půjčit, aby se náklady vracely a více hodin znamená méně fixních nákladů na hodinu. Takže fixní náklady na rok, než se letadlo vůbec vznese, je nějakých 84 000Kč za rok. Ideální je spoluvlastnictví s kamarádem, což je můj příklad. Pak jsou fixní náklady poloviční a tím pádem pak hodina vychází na nějaké 4000Kč, při 20h/r a nebo 2400Kč, při 100h/r

Ideální letadlo pro eléva by byla asi Cessna 150/152, kde jsou fixní náklady zhruba stejné, jde na to koupit všechno jak nové, tak z druhé ruky, žere zhruba stejně jako ta Z126, dá se celkem slušně pronajmout nějaké letecké škole, která převezme drtivou většinu nákladů, popřípadě se dá pronajímat na timebuilding, pak se ta cena šplhá brutálně dolů a dá se na tom něco i trhnout, sice budeš furt v mínusu, ale ne tolik a bude to tvoje. Každopádně pokud bude létat v pronájmu za dejme tomu 3000Kč/h a nalétá těch 100h, budeš 200Kč za hodinu v plusu.

Vlastnit Cessnu ve dvou, třech lidech, nalétávat si hodiny a neřešit stres z možnosti poškození vzácného stroje, stres z nedostupnosti dílů, ať na drak, nebo na motor, je k nezaplacení.

Tady na Aerowebu je starší, ale furt více méně aktuální článek o ceně vlastnictví Cessny 172. Ta je sice trochu dražší na fixní náklady, než 152, ale jako příklad je to velice dobré.

https://www.aeroweb.cz/clanky/2748-sen-o-vlastnim-letadle-cessna-172
Návrat nahoru Goto down
https://aviatikovo.forumczech.com
Risan




Poèet pøíspìvkù : 4
Join date : 05. 03. 21

Náklady na provoz GA veterána (třída SEP) Empty
PříspěvekPředmět: Re: Náklady na provoz GA veterána (třída SEP)   Náklady na provoz GA veterána (třída SEP) EmptyTue Mar 09, 2021 2:11 pm

A můžu se zeptat, jak to je s životností toho Trenéra? Kdysi jsem taky jednoho řešil a narazil jsem na maximální životnost 4600 hodin (případně 5500 hodin, pokud byly do normální třídy přeřazeny dřív než po 2300 hodinách), kterou nešlo překonat. Viz bulletin Z 126, Z 226/34a.
Návrat nahoru Goto down
Jelen
Admin
Jelen


Poèet pøíspìvkù : 21
Join date : 30. 11. 16

Náklady na provoz GA veterána (třída SEP) Empty
PříspěvekPředmět: Re: Náklady na provoz GA veterána (třída SEP)   Náklady na provoz GA veterána (třída SEP) EmptyThu Mar 18, 2021 10:07 am

Přesně tak to s těma hodinama je. Ještě se nějaké Z-126 dají zachránit z limitu 4600h na 5500h tím, že se doloží, že k nějakému datu (tuším 1974?) neměly nalétáno 2300h a i když byly přeřazeny do normální kategorie později, ve větším náletu, tak jsou uznávány, jako by přeřazeny byly při 2300h. V tom roce zakázal Aeroklub Svazarmu akrobacii na Z-126, krom školy ve Vrchlabí. Takže pokud letadlo mělo v tomto roce míň, než 2300h a nebylo poté provozováno ve Vrchlabí, tak má automaticky limit 5500h. Tohle je případ příbramské OK-DVG.
Návrat nahoru Goto down
https://aviatikovo.forumczech.com
Risan




Poèet pøíspìvkù : 4
Join date : 05. 03. 21

Náklady na provoz GA veterána (třída SEP) Empty
PříspěvekPředmět: Re: Náklady na provoz GA veterána (třída SEP)   Náklady na provoz GA veterána (třída SEP) EmptyThu Mar 18, 2021 7:57 pm

OK, trochu jsem doufal, že už existuje nějaká cesta, jak životnost Trenérů v nějakém režimu prodloužit nebo z něj udělat v nějakém režimu "nekonečné" letadlo. Protože ty americké veterány takové jsou. Já mám Cuba a tam se dají velké tisícihodinové prohlídky dělat donekonečna. To taky určitě má vliv na provozní náklady. Je alespoň možné Trenérovi hodiny nějak vynulovat? Byť teoretická?
Návrat nahoru Goto down
Jelen
Admin
Jelen


Poèet pøíspìvkù : 21
Join date : 30. 11. 16

Náklady na provoz GA veterána (třída SEP) Empty
PříspěvekPředmět: Re: Náklady na provoz GA veterána (třída SEP)   Náklady na provoz GA veterána (třída SEP) EmptyWed Apr 14, 2021 4:48 pm

U nás asi ne, ale slyšel jsem, že Němci pohlíží na letadlo po GO jako na nový stroj. Nicméně bylo by fajn, aby se i na naše veterány v soukromém provozu pohlíželo jako na "nesmrtelná" letadla, protože s tím lidi lítají jen rovně a za hezkého počasí. Piper Cub není konstrukčně od Z-126 moc daleko, teda krom samonosného křídla, což může být trochu ošemetná záležitost, ale i tak je to letadlo postaveno pevně.
Návrat nahoru Goto down
https://aviatikovo.forumczech.com
Risan




Poèet pøíspìvkù : 4
Join date : 05. 03. 21

Náklady na provoz GA veterána (třída SEP) Empty
PříspěvekPředmět: Příležitosti na zajímavé veterány   Náklady na provoz GA veterána (třída SEP) EmptyWed May 12, 2021 4:06 pm

Objevily se příležitosti na koupě zajímavých veteránů:

Bejbinka, prý jediná provozní na světě: https://www.planecheck.com?ent=da&id=51164. Za mě hezké éro, čs. historie jak vyšitá, s Mikronem podle mého soudu velmi levné na provoz a údržbu.

C-104ka, těch už taky moc není, s Minorem: https://www.planecheck.com?ent=da&id=50493. Slušel by jí nějaký dobový kabátek, ale dá se provozovat, jak je.

Kdo do toho půjde? Bylo by pěkné, dovézt je zase sem a nebude to asi ani takový problém, zkušenosti jsou. Nebo někdo alespoň na podíl?

Jelen likes this post

Návrat nahoru Goto down
Sponsored content





Náklady na provoz GA veterána (třída SEP) Empty
PříspěvekPředmět: Re: Náklady na provoz GA veterána (třída SEP)   Náklady na provoz GA veterána (třída SEP) Empty

Návrat nahoru Goto down
 
Náklady na provoz GA veterána (třída SEP)
Návrat nahoru 
Strana 1 z 1

Povolení tohoto fóra:Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Aviatikův kout :: Aviatikův kout :: Vše pod správou UCL :: Letouny-
Přejdi na: